Jorns revolutionsplakater og ungdomsoprøret

toførstetonæste

Revolution og ungdomsoprør

Her er Jorn for fuld udblæsning med flammende paroler og tåkrummende stavefejl igang med at opfordre til den revolution, der så brændende ønskes af den kreative intelligens. Her skal rammerne, der kvæler billedet, brydes,  ingen gives magt uden at have magtfulde billeder og studenterne skal lære at studere (i?) frihed!
Et blændende eksempel på, hvordan ord og billeder kan integreres – og så er det den ægte vare, lavet med et formål: Studenteroprøret i maj 1968.

Jorn var i den rette revolutionære stemning, da ungdomsoprøret brød ud.

Han var netop vendt hjem til Paris fra en kunstnerkonference på Cuba, hvor de politiske paroler kedede ham, og han derfor udsmykkede en (bank)bygning,  (som De kan se ved at klikke her),  sammen med bl.a. Celia Sanchez, der var ung, smuk, kulturminister og iøvrigt Fidel Castros elskerinde.

Da Jorn vendte hjem var han i gang med at trykke lithografier hos Clôt Bramsen et Georges, da ungdomsoprøret brød ud. Det skulle  Jorn –  gammel kommunist – da følge med i. Han fremstillede  disse fire plakater på den lithografiske presse, hvoraf en en del blev anvendt.

Asger Jorn: “Vive la revolution pasioné…”,  Er registreret i Van de Loos katalog over Jorns grafik som nr.  320, 321, 322 og 323 og udført trykt hos Clôt, Bramsen & Georges. Signeret i stenen. Oplag: 1.000, hvor mange må formodes er gået til. Hver ca. 51 x 32 cm.

Ungdomsoprøret resulterede iøvrigt i store ændringer i administrationen af de franske universiteter og førte senere til De Gaulles fald. Også i Danmark var følgerne store.

Lars Morell har i øvrigt skrevet om disse plakater i sin bog om Jorn. Han mener, Jorn var udbrændt på dette tidspunkt- et synspunkt, jeg er fuldstændig og fnysende uenig med ham i!

Eksemplarer af disse plakater findes i samlingerne hos:

Silkeborg Kunstmuseum, Statens Museum for Kunst, Kupferstich-Kabinett Dresden, Stedelijk Museum Amsterdam og Centre Pompidou Paris.

Tilbage til Asger Jorn Grafik