Asger Jorn grafik

 


Galleriet har samlet en række meget efterspurgte tryk af Jorn, hvor adskillige af dem oven i købet er i fuldstændig perfekt stand, fordi de i 50 år er blevet opbevaret i de originale mapper uden for lysets nedbrydende effekt. Det er ikke tit, man støder på det mere.  Teknikken har i mellemtiden udviklet  UV afvisende glas, så de nu kan bevares for eftertiden.

Jorns grafiske værker er kunstværker i deres egen ret –  ikke  malerier eller tegninger, der er overført til et andet medie, men selvstændige værker, der udnytter de muligheder, der nu engang ligger i grafikken. Et lithografi trykkes for eks. kun i et begrænset antal farver, så kunstneren må udtrykke sig ganske klart for at komme igennem – og det forstod Jorn. Han var en stor grafiker og brugte dette medies særlige muligheder.

På foto til venstre ses Jorn arbejde hos trykkeren Peter Bramsen i Paris.

Det herover afbildede træsnit er for eks. særlig kendt for den iriserende teknik, hvor den blå farve glider over i grønt.

Jorns grafiske værk er veldokumenteret, idet der er lavet en  fortegnelse og beskrivelse af alt, han lavede – den sålaldte “Werkverzeichnis der Druckgraphik”, der er udgivet af Jorns kunsthandler, Otto van de Loo, mens Jorn levede, og er godkendt af ham. Betegnelserne “Van de Loo nr”. eller VdL henviser til nummeret i denne fortegnelse.
I forordet hertil skriver Troels Andersen om tilblivelsesprocessen af et lithografi . Se det her.

Se mere om Schweizersuiten”.